Ohjeita riitatilanteen ratkaisuun kuluttajan ja yrityksen välisessä kiistassa

Joissakin tilanteissa kuluttajan ja palveluntarjoajan näkemykset asiasta eroavat merkittävästi, eikä sopua tunnu syntyvän. Tällaisia tapauksia varten Suomessa on kuluttajaneuvonta, joka voi toimia sovittelijana kiistoissa. Lisäsitietoa löydät Kuluttajaneuvonnan verkkosivuilta.

Kuluttajaneuvonta on valtakunnallinen palvelu, josta saa tietoa kuluttajan oikeuksista sekä sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan.

Kuluttajaneuvonta on antanut seuraavanlaisia ohjeita tehokkaaseen riita-asian selvittelyyn:

1. Tee reklamaatio yritykselle

Aina ensin kannattaa ottaa yhteyttä yritykseen, jonka palveluista tai tuotteista sinulla on reklamoitavaa. Reklamaatio kannattaa aina tehdä kirjallisesti, ja usein yritykset myös edellyttävät kirjallisen reklamaation tekemistä ennen kuin käsittelevät asiaa. Reklamaatio on hyvä tehdä heti kun huomaat virheen. Ensisijaisesti asiasta ja mahdollisesta hyvityksestä on hyvä neuvotella yrityksen kanssa.

Kuluttajaneuvonnan sivuilta löydät useita erilaisia reklamaatiolomakkeita sekä toimintaohjeita. Sivuilta löydät muun muassa ohjeita tilanteeseen, jossa huomaat palvelussa virheen tai kun mielestäsi laskutuksessa tai perintätapauksessa on toimittu virheellisesti.

2. Mikäli sopua ei synny, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan

Kuluttajaneuvonta, joka toimii maistraattien yhteydessä, on maksuton palvelu. Kuluttajaneuvonnan tehtävänä on

  • avustaa ja sovittella kuluttajan ja yrityksen välisessä riitatilanteessa
  • antaa kuluttajille ja yrityksille tietoa kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista.

Kuluttajaneuvonnan valtakunnallinen puhelinnumero on 029 553 6901 (arkisin 9–15). Kuluttajaneuvonta ohjeistaa, että nimenomaan puhelimitse tavoitat avun nopeimmin, mutta varaa asiaa koskevat dokumentit käden ulottuville, kun otat heihin yhteyttä. Voit asioida kuluttajaneuvonnan kanssa myös sähköisellä yhteydenottolomakkeella.

3. Jos kuluttajaneuvojan apu ei riitä, tee valitus Kuluttajariitalautakuntaan

Tämä neuvo on listassa viimeisenä, sillä ennen kuin olet yhteydessä Kuluttajariitalautakuntaan, on sinun oltava yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Mikäli et ole ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan ensin, voi Kuluttajariitalautakunta jättää asiasi käsittelemättä.

Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton ratkaisuelin, jonka keskeisimmät arvot ovat oikeudenmukaisuus ja oikeuden helppo saatavuus. Lautakunnan jäsenet edustavat tasapuolisesti kuluttajia ja elinkeinonharjoittajia. Lautakunta linjaa ja ohjaa kuluttajaoikeutta vakiintuneella ratkaisukäytännöllään ja uusilla täysistuntoratkaisuillaan. Lisätietoa ja ohjeita valituksen tekemiseen löydät Kuluttajariitalautakunnan sivuilta osoitteessa www.kuluttajariita.fi.

Kuluttajariitalautakunnan yhteystiedot:

Kuluttajariitalautakunta

Hämeentie 3

PL 306

00531 HELSINKI

puh. 029 566 5200

[email protected]

Avoinna ma-pe 8.00-15.00

010 219 5500 pvm 8,35 snt + 6,00 snt / min
mpm 8,35 snt + 17,17 snt / min
[email protected]
ark8–20 la10–16 su12–16
Limiittiluotto Kulutusluotto Pikalaina Luottokortti ilman korttia Luottoa heti Kulutusluotto heti käyttöösi Lainaa heti tilille 24h Lainaa netistä heti Yritys Rekisteriseloste Ennakkotiedot Ehdot Ohjeita riitatilanteen ratkaisuun Rahanpesu Yksityisyydensuoja Arvontasäännöt